Rola żelaza w organizmie

Dlaczego ciało potrzebuje żelaza? Żelazo to jeden z najważniejszych mikroelementów potrzebnych organizmowi. Jest istotnym składnikiem hemoglobiny, dzięki której transportowany jest tlen w naszym organizmie.  Żelazo wspomaga również układ odpornościowy, korzystnie wpływa na sprawność umysłową oraz na kondycję skóry, włosów i paznokci. Niedobór żelaza może prowadzić do groźnej w skutkach anemii.

Dlaczego suplementy diety są konieczne?

Całkowita ilość żelaza u dorosłej osoby wynosi od 3 do 5 g, w zależności od płci i wieku. Dzienne straty żelaza wynoszą ok. 0,5 – 1 mg. Żelazo wydalane jest wraz z kałem, moczem, a także podczas pocenia się. Większe wydalanie żelaza z organizmu może być wynikiem krwawienia, np. menstruacyjnego. Żelazo utracone każdego dnia musi być uzupełniane, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie organizmowi. Dobrze zbilansowana dieta dostarcza wystarczającej ilości żelaza. W dzisiejszych czasach jednak mamy coraz mniej czasu na przygotowywanie pełnowartościowych i urozmaiconych posiłków. Ponadto siedzący tryb życia spowodował, że jemy mniej niż dawniej. Zmniejszona zawartość żelaza przyjmowanego z pożywieniem oznacza, że coraz więcej ludzi potrzebuje żelaza w postaci regularnego suplementu żywnościowego. Ponadto większe ilości tego pierwiastka potrzebne są w okresach zwiększonego zapotrzebowania na żelazo, np. w czasie ciąży, karmienia piersią, intensywnego uprawiania sportów wytrzymałościowych, czy podczas regularnego oddawania krwi.

 

Jaka żywność dostarcza najwięcej żelaza?

Żelazo łączące się z hemoglobiną (tzw. żelazo hemowe) znajduje się w czerwonym mięsie, drobiu, produktach z krwi i podrobach (np. wątróbka), w których stanowi ok. 30 % (czym ciemniejsze mięso, tym wyższa zawartość mioglobiny, a więc i żelaza). Natomiast żelazo nieorganiczne (niehemowe), nie łączące się z hemoglobiną, znajduje się głównie w produktach z ziarna, warzywach i owocach. Organizm wchłania żelazo tego typu o wiele gorzej od żelaza hemowego. Wchłanialność żelaza hemowego wynosi ok. 25-30%, natomiast żelazo niehemowe jest przyswajane na poziomie 3-5%.

 

Jak można stwierdzić niedobór żelaza?

Niedobór żelaza może powodować zmęczenie i złe samopoczucie, irytację, problemy z koncentracją. Bóle głowy, bladość, wzmożona senność oraz gorsza wydajność mogą również być oznakami niewystarczającej ilości żelaza w organizmie. Badania wykazały, że nawet nieznaczny niedobór żelaza może mieć negatywny wpływ na wydajność fizyczną i psychiczną. W związku z tym, niedobór żelaza jest stanem wymagającym interwencji, tak by nie przerodził się w anemię. Aby jednoznacznie zdiagnozować niedobór żelaza konieczne jest wykonanie badania krwi. Przykładami takich analiz są: badanie wartość Hb, poziomu ferrytyny w surowicy oraz TIBC (całkowita zdolność do wiązania żelaza).

 

Jak leczyć niedobór żelaza?

Niedobór żelaza wynikający z niewielkiego dostarczania poprzez pokarm czy też z powodu oddawania krwi albo ciężkiego krwawienia miesięcznego może być uregulowany poprzez użycie odpowiednich, bogatych w żelazo dodatków żywieniowych. Często dodatki te są potrzebne w przypadku długiego okresu czasu i w takim kontekście dobrze jest przyjmować niższe dawki żelaza (20-30 mg dziennie). Wysokie dawki (60-100 mg dziennie) często powodują problemy z trawieniem, zatwardzenia, biegunki czy nudności. Nadmierne spożycie żelaza – ok. 50 mg – może spowodować zakłócenia w przyjmowaniu innych minerałów np. cynku, który też jest przecież ważny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Warto pamiętać, że żelazo hemowe jest kilkakrotnie lepiej przyswajalne przez organizm niż żelazo niehemowe.

 

Źródło: Cederroth Polska SA

 

***

BIOFER

Uzupełnienie codziennej diety w żelazo. Suplement diety zalecany osobom na źle zbilansowanych dietach odchudzających, ubogich w produkty zawierające naturalne żelazo, kobietom u których występują obfite miesiączki, kobietom ciężarnym oraz karmiącym, rekonwalescentom, nastolatkom w okresie wzrostu oraz osobom starszym, a także osobom o zwiększonej aktywności fizycznej i umysłowej.

Dawkowanie: Doustnie. Kobiety i nastolatki w okresie dojrzewania 2-3 tabletki dziennie. Kobiety w ciąży 3-4 tabletki dziennie. Pozostali 1-2 tabletki dziennie. Dzieci poniżej 12 lat tylko według ścisłych zaleceń lekarza. Cała dzienna dawka może być zażyta jednorazowo (np. wieczorem, podczas lub tuż po posiłku). Preparat może być stosowany przez diabetyków.   Suplement diety nie może być stosowany jako substytut zróżnicowanej diety. Nie należy przekraczać zalecanej do spożycia porcji w ciągu dnia.   Przed zastosowaniem suplementu diety należy sprawdzić datę ważności podaną na opakowaniu (etykiecie). Nie należy go stosować po terminie ważności. Przechowuj preparat w miejscu niedostępnym i niewidocznym dla dzieci, zgodnie z wymogami producenta.

Preparaty dostępne w sprzedaży:

Biofer tabletki 40 szt, cena około 15,00 PLN

Biofer tabletki 80 szt, cena około 22,00 PLN

 

 

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Beautyblogs.pl